Att cykla är ett effektivt färdmedel som inte kräver lika stort utrymme som motordrivna fordon. En bil tar upp fyra gånger så stor yta som en cykel.

Flexibla och pålitliga färdsätt som bidrar till levande och attraktiva städer

Ekerö kommun har som vision att bli en attraktiv småstad där det är nära till allt och där det finns förutsättningar för attraktiva och hållbara livsmiljöer. För att nå en del av visionen behöver om- och nybyggnation av trafikmiljöer bättre anpassas till gång- och cykeltrafikanternas behov.

Ekerö kommun var tidigt ute med planering av en gång- och cykelplan, som därefter har reviderats i olika omgångar, senast 2015. Sedan dess har kommunens trafikplanerare arbetat med att formulera en helt ny åtgärdsplan, som i dagarna lämnats till kommunstyrelsen. Den nya gång- och cykelplanen sträcker sig till 2040.

– Vi har lagt fokus på så kallat vardagscyklande där arbetspendling och skolpendling ingår, säger trafikplaneraren Pepijin Klaassen.

Går cykelvägarna i anslutning till bilvägarna?
– Det är olika, på vissa ställen har vi friliggande cykelbanor, på andra ställen går de intill bilvägar. Vissa gång- och cykelplaner finns redan förankrade i stråkstudier, som till exempelvis när det gäller Bryggavägen. Åtgärdsprogrammet sträcker sig till 2029, där vi har en lista på 90 åtgärder som ska genomföras. Det finns flera sträckor som saknas i den tidigare planen där vi nu försöker hitta lösningar. Det gäller att skapa en helhet och höja standarden för hela cykelinfrastrukturen.

Här följer några utdrag ur den åtgärdsplan som i dagarna tillställts kommunens politiker:
”Mycket har hänt sedan kommunens gång- och cykelvägsplan antogs 2014. Behovet av en bättre fungerande och attraktiv cykelinfrastruktur i Ekerö kommun är tydlig. Enligt kommunens trafikstrategi ska gång- och cykelplanen innehålla en handlingsplan med olika åtgärdsförslag för att öka antalet resor som görs med cykel. Planen ska både bidra till att öka cykelresor på kortare sträckor men även möjliggöra en ökad arbetspendling.

En kommun där andelen gång- och cykeltrafik är hög kan skapa mer attraktiva och levande småstadsmiljöer. Gående och cyklister har en större kontakt med den omgivande miljön. Man kan stanna upp varsomhelst och utföra ärenden. Det är små detaljer som bidrar till ett mer levande och tryggare småstadsliv. Gång och cykel är effektiva färdmedel eftersom de inte kräver lika stort utrymme av gaturummet som motordrivna fordon. En bil tar exempelvis upp tio gånger så stor yta som en person på cykel, och på samma yta som en parkerad bil får det plats tio cyklar.”

Text: Anders Post