Den här sidan är en annons
– Sju års sprängningar ska nu ersättas av förstärknings-, inklädnads- och installationsarbete, berättar Camilla Magnusson, E4 Förbifart Stockholms projektchef.
Förbifart Stockholm gör Ekerö än mer lockande
I sju år har Trafikverket sprängt under jord för E4 Förbifart Stockholm, den nya underjordiska sträckningen av E4 från Häggvik i norr till Kungens kurva i söder. En restid på cirka 15 minuter! Jämfört med den oändliga variationen av tid som resan i dag kan ta via Essingeleden; alltför välkänt för varje stockholmare.
E4 Förbifart Stockholm blir en av världens längsta motorvägstunnlar när den beräknas vara helt färdig 2030.
För Ekerö kommun blir Förbifart Stockholm något av ”Sesam, öppna dig”. Många vill bo på lantliga Ekerö som ändå är så nära stan, men drar sig för att stå ”parkerad” på Ekerövägen och få en restid till och från arbetet man inte önskar sig. Förbifart Stockholm löser den knuten och Ekerö blir i ett slag än mer attraktivt.
– E4 Förbifart Stockholm gynnar hela regionen på många sätt, men just Ekerö kommun är nog den som drar allra mest nytta, säger Camilla Magnusson, förbifartens projektchef på Trafikverket.
Tunneln är nu genomgående i sin helhet. De sista sprängningarna gjordes sent i höstas vid det som ska bli trafikplats Lovön med på- och avfart för norrgående och södergående trafik till förbifarten som gör att Ekeröborna kan nå Stockholmsregionens norra, västra och södra delar utan att passera Bromma. Samtidigt som den känsliga miljön i världsarvet Drottningholm avlastas.
– På Lovön håller vi just nu på med förstärknings- och inklädnadsarbeten, och i andra delar av tunneln är vi i gång med installationsarbetet, projektets nästa fas, berättar Camilla Magnusson.
– Teknisk utrustning som el, belysning, VVS, ventilation, kameror och sensorer ska dras, all den teknik som ska göra resan genom tunneln trygg och säker och lätt att övervaka.
Men Förbifart Stockholm kan ändå inte öppnas förrän omfattande provtag-ningar och tester avslutar arbetet.
Samtidigt med själva tunnelbygget pågår också arbetet med att bredda Ekerövägen mellan Tappström och Bromma från tre till fyra körfält för att öka framkomligheten för kollektivtrafiken.
Hela Förbifart Stockholm är ett oerhört komplext arbete på många sätt och man är i många faser samtidigt. Tittar man i Häggvik till exempel ser det nästan färdigt ut, men visst finns det utmaningar. Tunneln går under känslig mark och ibland 70 meter under havsytan. Men även andra utmaningar som omvärlden ställer till med, utanför Trafikverkets kontroll, som kan störa leveranser och priser.
– Det är en stor skuta att styra, med många olika utmaningar, men jag har ett fantastiskt team, så vi kommer att klara det, säger Camilla Magnusson.
E4 Förbifart Stockholm
Ny sträckning av E4:an väster om Stockholm, från Häggvik i norr till Kungens kurva i söder. 21 km lång, varav 18 km i tunnlar under Mälaren och Lovön med 6 nya trafikplatser, varav 1 på Lovön. All information om Förbifart Stockholm hittar du på Trafikverkets hemsida.