
På många ställen i kommunen är det trångt för gång- och cykeltrafik. Men det handlar inte bara om det trafiktekniska. Trafiken genom småskaliga städer och byar ska även vara centrala mötesplatser. Trafikplaneraren Pepijn Klaassen har tillsammans med sina kollegor gjort en stråkstudie som tar upp vad som behöver göras för att trafiksäkra kommunens olika vägar och stråk.
Stråkstudier ska ge småstadskänsla och tryggare vägar
När bostadsbyggandet ökar och centrumbildningarna utvecklas är det viktigt att trafikstråken ses över i samma takt. På många ställen i kommunen är det för trångt och osäkert för gångtrafikanter och cyklister att ta sig fram. Samtidigt måste hänsyn tas till den framtida ökningen av fordon. En sådan utredning, en så kallad stråkstudie, rör Bryggavägen.
Text: Anders Post
Foto: Rosie Alm
I mars 2024 antog kommunfullmäktige en handlingsplan för Bryggavägen, som attraktiv småstadsgata. Vägen har ett varierat utseende när det gäller vägbredder och standard på gång- och cykelbanor. Syftet med stråkstudien är att ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av Bryggavägen. Studien ska ligga till grund för fortsatt planering, projektering och utbyggnad, samt för budgetplaneringen när det kommer till ombyggnadsåtgärder.
– Men det handlar inte bara om trygghet och det trafiktekniska, säger trafikplaneraren Pepijn Klaassen på Ekerö kommun. Trafikstråken genom en stad eller ett centrum ska även vara en social mötesplats och inte bara en genomfart.
Stråkstudien när det gäller Bryggavägen kan ses som exempel på hur kommunens planerare arbetar.
– Det är en av kommunens viktigaste vägar med skiftande karaktär och användning, säger Pepijn Klaassen. Det blir en betydande del av bostadsutvecklingen som kommer att ligga utefter just Bryggavägen, som går från Ekerö Centrum och ut mot färjeläget vid Jungfrusund. Man passerar industriområde, skidbacke, skogsparti och en marina. Vägen är bred på vissa ställen, och smal på andra. Gång- och cykelvägarna är fel utformade och upplevs inte som trafiksäkra. Så det finns många utmaningar här.
Har något av det här börjat genomföras?
– Det har delvis påbörjats, säger Pepijn Klaassen. Eftersom en ny skola byggs på Bryggavägen så åtgärdar vi trafikmiljön framför skolan.
Här följer ett utdrag ur den stråkstudie som Pepijn Klaassen med kollegor gjort för Bryggavägen:
”Vegetationen längs framtidens Bryggavägen bidrar till dess olika karaktärsdrag, samtidigt som den fyller en viktig funktion för dagvattenhantering, miljö och biologisk mångfald. Genom explo- atering kan den norra delen av Bryggavägen få en mer enhetlig karaktär och skapa ett sammanhängande bebyggt område. Avsnittet mellan Brygga industriområde och Jungfrusund föreslås behålla sitt nuvarande öppna landskap med utblickar mot dalen och skogsområdet vid Jungfrusundsåsen. För att uppnå standard av ett regionalt cykelstråk breddas och utvecklas gång- och cykelvägen längs stora delar av Bryggavägen. Hållplatserna för busstrafiken omlokaliseras och omformas för att bidra till ökad trafiksäkerhet och anpassas bättre efter framtidens målpunkter. Dessa åtgärder bidrar till ökade möjligheter för hållbart resande för boende och verksamma på Bryggavägen”.
– Planer finns att vägen byggs om redan 2025/2026 vid Ekebyhovsskolan för att få en säker cykelväg genom Brygga industriområde, detta i samband med att nya Ekebyhovsskolan invigs, berättar Fredrik Ohls, kommunalråd Samhällsbyggnadsnämnden. Han fortsätter:
– Även Tappströmskorsningen Bryggavägen/Ekerövägen byggs om de närmaste åren för ökad framkomlighet. Framkomligheten i, kring och genom centrum förbättras då avsevärt. Detaljplanering pågår för en ny utfart för Närlundavägen via Clas Horns väg.
Den provisoriska och osäkra trafikmiljön på Tegelbruksvägen/Bryggavägen förbättras 2025 när Tegelbruksvägen finplaneras med trädplanteringar och parkeringsplatser.
– Vidare så beräknar vi att anta planen för Ekerö Centrum Östra, Parfymfabriken under 2026, och då kommer Bryggavägen att byggas om på platsen strax därefter.
Även Ekerövägen ska planeras utifrån kommande förutsättningar. Om Bryggavägen är överdimensionerad, så är det tvärtom med Ekerövägen, som snart kommer att nå sin maxkapacitet trafikmässigt.
– Visionen att vägarna ska bidra till att skapa en trevlig småstadsmiljö är inte lätt att genomföra när det gäller Ekerövägen, säger Pepijin Klaassen. Bland annat för att majoriteten av bebyggelsen ”vänder ryggen” mot vägen. Ekerövägen kommer att få en separat stråkstudie som vi nyligen fått i uppdrag att påbörja, och så mycket mer kan inte sägas i dagsläget.