– Vi ska inte släppa vår unika styrka i det småskaliga och attraktiva, säger Jeccika Eriksson, näringslivschef på Ekerö.

Vi har ett unikt näringsliv att satsa på

Ekerö Centrum har stor potential att bli mer attraktivt. Det har olika utredningar kommit fram till under flera år, och planerna för ett Ekerö Mälarstad är svaret på den möjligheten.

Text: Anders Olow
Foto: Rosie Alm

Ekerö Centrum är det minsta kommuncentret i Storstockholm, men om det inte byggs ut är det risk att centrum tappar attraktivitet i framtiden. Det finns en stark köpkraft på Ekerö och Handelsutredningsinstitutet (HUI) har i en utredning pekat på möjligheterna att:

• Bredda sällanköpsutbudet.

• Bredda dagligvaruutbudet.

• Utveckla service och lägga till nya potentiella verksamheter, gärna kulturverksamheter.

• Lägga till en eller två utlämnings­hubbar.

• Utveckla restaurangutbudet.

Något som också finns formulerat i kommunens vision för Ekerö Mälarstad.

Utvecklingen av Ekerö Mälarstad blir en del i den näringslivsstrategi som antagits av kommunen i samverkan med näringslivet, politiker och tjänstemän.

Betydligt fler Ekeröbor driver företag än riksgenomsnittet och nyföretagandet är högt, så möjligheterna är stora.

– Det finns ett väldigt stort engagemang för den egna kommunen här, säger Jeccika Eriksson, näringslivschef i Ekerö sedan ett år, och som sedan en tid tillbaka fokuserar på att besöka många företag för att lära känna behoven, utmaningar och möjligheter.

Ekerö har ett småskaligt och diversifierat näringsliv. Det privata näringslivet med drygt 4 000 registrerade eller verksamma företag domineras av mindre företag inom tjänste- och servicesektorn, handel, besöksnäring och byggverksamhet, och de står för en ansenlig andel av de kommunala skatteintäkterna.

Större verksamheter är jordbruk, trädgårdsnäring och hästsport.

En näringslivsstrategi syftar förstås till att skapa de bästa förutsättningarna för företagare att verka i kommunen, och Ekerö har en god plats i ”företagarvänlighet”, men en utmaning är att skapa en effektivare handläggning och smidigare ärendehantering mellan kommun och företagare.

– Vi behöver ständigt utvecklas för att kunna ge en god service, säger Jeccika Eriksson. Arbetet att utveckla våra e-tjänster till exempel är på gång. Det måste vara logiskt och tydligt när någon söker tillstånd eller lov från kommunen.

– Det ska vara lätt att göra rätt. Slipper vi kompletteringsloopen, så går det snabbare för kommunen att handlägga och företagaren att få sitt tillstånd.

Att Förbifart Stockholm kommer att få stor positiv betydelse för besöksnäringen och näringslivet i kommunen är självklart, men det är också en utmaning. När det blir lättare att köra till Kungens kurva eller Barkarby blir också handeln på Ekerö mer konkurrensutsatt.

Därför arbetar mittenstyret i kommunen för att Ekerö Centrum ska vara utbyggt i god tid innan förbifarten invigs.

– Vi behöver komplettera med något annat som är mer småskaligt och attraktivt. Vi ska inte släppa vår unika styrka, säger Jeccika Eriksson.